Comac (PVDA studenten) dient klacht in en roept op tot actie tegen reclame voor studentenprostitutie

Voor de start van het academiejaar lanceerde de website RichMeetBeautiful.be een reclamecampagne met mobiele borden in de omgeving van de universitaire campussen, waarmee ze "jonge studentes" aanmoedigen om "hun levensstijl te verbeteren door te daten met een sugar daddy". Comac, de studentenbeweging van de PVDA, roept op om te mobiliseren tegen deze campagne en actie te voeren bij de bijeenkomst van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), die zich op dinsdag 3 oktober 's middags in de Barastraat in Anderlecht zal buigen over de binnengekomen klachten. "Dergelijke openlijke promotie van studentenprostitutie is gewoonweg onaanvaardbaar", reageert Marta Maes van Comac. "We hebben niet alleen klacht neergelegd, maar het is ook essentieel dat we samen onze stem laten horen om dit te doen verbieden." Hieronder de volledige oproep.

Marta Maes : 0474/05.30.25
 

NEE tegen reclame voor studentenprostitutie (actie) 

Onaanvaardbaar om rond de campus reclameborden te zien die studentenprostitutie promoten. Zoiets weerspiegelt niet alleen het institutioneel seksisme, maar wijst ook op de groeiende verarming in onze samenleving waardoor meer en meer studentes, bij gebrek aan een sociaal beleid, zich moeten prostitueren om hun studies te betalen.

Dat dit dan ook nog eens een winstgevende business wordt is gewoonweg ontoelaatbaar.

De vergoeilijkingen door Sigurd Vedal, de CEO van RichMeetBeautiful, maken het door hun cynisme alleen maar walgelijker: "België is een van onze top 5 markten die met massamarketing moet worden aangepakt. (...) De komende maand rijden 10 auto’s rond naar alle belangrijke onderwijsinstellingen, eerst in de Brusselse regio voornamelijk rond de zones dichtbij de universiteiten en dan breiden we uit naar alle grote steden", legt hij uit. Tegen de critici antwoordt hij: "Critici vinden dat de ‘Sugar Babies’ seksuele druk voelen omdat ze dure cadeaus krijgen. Maar ik zie geen verschil met een etentje of een bos bloemen voor je vrienden kopen. Leden beslissen zelf wat de voorwaarden van hun relatie zijn. Niet iedereen is op zoek naar iets oppervlakkigs. Anderzijds moeten we ook niet flauw doen: vrouwen vallen nu eenmaal op rijke mannen. Zou Assepoester ook verliefd geweest zijn op de prins als hij geen kasteel had?“

Dit kunnen we niet accepteren!

Aarzel niet om ook klacht in te dienen bij de Jury voor Ethische Praktijken:http://www.jep.be/nl/klachten/informatie-klachtenprocedure

Volgende dinsdag 3 oktober spreekt de Jury voor Ethische Praktijken zich uit over de verschillende klachten die ze ontvingen tegen deze reclamecampagne.

Wij roepen op tot actie voor de gebouwen van de jury in de Barastraat 175 in Anderlecht om 12u00 om onze stem te laten horen:

> Verbod op reclamecampagnes voor prostitutiewebsites
> Stop de business rond studentenprostitutie
> Herfinanciering van sociale hulp aan studenten en studentes om hun recht op onderwijs te garanderen

In samenwerking met: